ApS en la Universitat de València

Featured

BENVINGUTS/DES A cApSa

270El programa cApSa constitueix l’aposta convençuda de la Universitat de València per visibilizar, potenciar i reconèixer una metodologia docent proactiva, cooperativa, participativa i inherentment transformadora: el ApS (Aprenentatge Servei).

El compromís per cristal·litzar aquesta idea educativa i sedimentar-la en els escenaris acadèmics contempla mirar cap a l’ApS des de les seues possibilitats en la docència i en la recerca.

Per a la primera, el cApSa forma al professorat universitari en aquesta metodologia i, per al qual ja l’aplica, visibiliza la seua acció, recolza amb material didàctic i crea el premi RAGALO destinat als millors ApS presentats per els/as estudiants en totes les àrees. A més, els/as estudiants de la UV poden optar de manera alternativa als programes puntuals de ApS que, sota la fórmula dels crèdits de participació, els impliquen en projectes amb organitzacions que utilitzaran la seua metodologia amb la supervisió dels i les guies d’aprenentatge.

Per a la segona, la recerca, s’erigeix la xarxa UVAPS (Universitats Valencianes pel ApS) que es configura per a establir una xarxa de investigadore/as que continue enfortint aquesta línia des de les seues possibilitats per a la innovació, la transferència i la recerca.

 

NOTÍCIES

Dilluns passat 10 de juliol a les 11h va tindre lloc en la Sala de Graus Germà Còlon de la Facultat de Ciències Humanes i Socials de la Universitat Jaume I la defensa de la tesi doctoral titulada “Diseño i aplicació del programa sociemocional Sent Jugant en alumnat d’Educació Primària per mitjà de metodologia Aprenentatge-Servei (APS) ” per la doctoranda Lorena Zorrilla Silvestre i dirigida pel Dr. Jesús Gil Gómez i la Dra. Mercedes Ventura Campos. L’estudi realitzat pretenia avaluar els efectes de l’aplicació del programa, apostant per l’ús de l’APS. Per a això, els estudiants de segon curs de grau d’Educació Infantil van crear, van dissenyar i van aplicar el dit programa en alumnes de primer i segon d’Educació Primària, obtenint resultats interessants augmentant el nivell de la competència sociemocional en l’alumnat de primària.

La setmana pròxima, els dies 15 i 16 de Juny, tindrà lloc en el Centre de Formació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner” el curs “Aprenentatge- Servei, ApS: una metodologia activa i participativa”, dirigit al professorat universitari interessat en conéixer la metodologia i filosofia de l’aprenentatge-servei en general i la seua aplicació en l’àmbit universitari.

Enguany comptem com a responsable de l’acció formativa amb Aitziber Mugarra, professora titular del Departamento de Economía y Empresa i coordinadora d’innovació en la Facultad de Derecho de la Universidad de Deusto, presidenta de la Fundació Zerbikas per a la promoció de l’aprenentatge i servei solidari a Euskadi, membre de la junta de la Red Española de Aprendizaje y Servicio REDApS i membre de la xarxa universitària ApS (U) .

El curs té una duració de 10 hores distribuïdes en dos dies. El segon dia consistirà en un taller d’aprofundiment i acompanyament per a professorat interessat en dissenyar i desenrotllar un projecte universitari d’aprenentatge-servei.

sApS què es cApSa?

 

Una capsa, segons el DNV, és un “receptacle de forma variable i de materials diversos, generalment no molt gran i amb tapa, destinat a transportar o a guardar objectes”. La Universitat de València ha creat, amb el suport del Centre deFormació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner” i del Vicerectorat de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, una cApSa per agrupar sota una única entitat totes les activitats i experiències ApS que es porten a terme amb la participació d’alumnat, personal d’administració i serveis i professorat de la nostra Universitat.

ApS són les segles de l’expressió Aprenentatge i Servei, una metodologia docent proactiva, cooperativa, participativa i inherentment transformadora. Bàsicament consisteix en què el procés d’aprenentatge esdevé un mecanisme d’acció sobre el medi que envolta a qui participa en ell per provocar algun canvi o millora per beneficiar-lo. Aquest canvi o millora pot ser de molt diversa índole i, aleshores, pot afectar a un grup reduït de persones, que són els i les destinatàries finals, o bé de manera més general i ampla.

Atés que els i les participants de la Universitat de València, durant el seu procés d’aprenentatge, molt divers, poden dur a terme serveis, també, molt diversos, el projecte cApSa els agrupa i es constitueix en el lloc de debat, intercanvi d’idees i de promoció de les experiències ApS. A més, el projecte cApSa es constitueix en una font de coneixement per a estudis de recerca en metodologia ApS, amb l’esperança de poder millorar-les i, també, ampliar l’espectre d’aplicació de metodologia ApS dins dels diferents estudis; per a la qual cosa es realitzen tallers de formació per al professorat.

 

Castelló de la Plana, 6 i 7 de Juliol .

Esta I Conferència Internacional sobre l’Educació en Enginyeria vol obrir un debat sobre les competències associades a la sostenibilitat i responsabilitat social en els estudis d’enginyeria i com treballar eixes competències des de la docència.

Una de les àrees del programa està dedicada a l’Aprenentatge -servici i compromís social en enginyeria.

El termini per a l’enviament de resums acaba el 4 de Juny.

Més informació en la web http://engineeringeducation.uji.es

El dia 17 de maig a les 13 hores, l’alumnat de la Menció de Música dirigits pel Prof. Vicente Alonso oferirà en el hall de la Facultat de Magisteri el concert de final de curs, al què tot el grup de cApSa està invitat. L’obres que s’interpretaran són les següents:

– Guillermo Tell…. Rossini (Obertura)

– L´Arlésienne…. Bizet (Suite núm. 2)

. Menuet

. Farandole

– O meu babbino caro…. Puccini

– One moment in time…. Houston

– Carmina Burana…. Orff

. In Trutina . Au Formosissima

. O Fortuna

Esteu tots/es invitats/des

Ja està obert el període d’inscripció per al VIII Congreso Nacional y III Internacional de Aprendizaje-Servicio Universitario APSU8, a celebrar a Sevilla durant els dies 13 i 14 d’octubre de 2017. Vos recordem que fins al 4 de Juny la inscripció estarà bonificada. A partir d’eixa data i fins al 15 de setembre la inscripció serà l’estàndard. Per a més informació podeu consultar la pàgina web del congrés http://upo.symposium.events/event_detail/9456/detail/viii-congreso-nacional-y-iii-internacional-de-aprendizaje-servicio-universitario.-aps-u8.-sevilla20.html

Divendres passat 28 d’abril va tindre lloc en el Saló de Graus del Rectorat de la Universitat de València l’acte d’entrega de la 1a edició dels premis RAGALO a l’impuls de l’ApS. L’acte va estar presidit pel rector de la UV Esteban Morcillo Sánchez, que va estar acompanyat pel Vicerector de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa Ramón López Martín i la Directora del Centre de Formació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner”. L’entrega de premis es va desenrotllar en el marc de la Jornada de treball de la Xarxa UVApS i les exposicions de la primera promoció dels ApS puntuals de la UV.

PREMI-banner

En el mes de març, el jurat, format pel Rector Esteban Morcillo, els Vicerectors Isabel Vázquez i Ramón López-Martín, Pilar Aramburuzabala (vocal d’ApS -uni) i Roser Batlle (de la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge Servici) , ha fallat sobre les candidatures presentades a RAGALO-impuls de l’ApS, premis ideats amb ple convenciment de la força educadora i educativa que deté l’ApS i que reconeix a la figura de la professora Rafaela García López, una de les impulsores del mateix en la Universitat de València. Els premis se centren en les modalitats següents:

Ciències de la Salut. PREMI: Yolanda Sánchez-Cabrera. “BPoD.cat. Amb una imatge al dia és pot arribar molt lluny”.

Ciències Socials i Jurídiques. PREMI EX-AEQUO: Sergio Ferrando Félix. “Escola Rural i ApS: de model passat a referent pedagògic” i Cristian Gadea Sastre/Inmaculada Roselló Almela: “Amigo Invisible”

EDUCACCION (Ciutadania Crítica Global) . PREMI: Pablo Ramos Ramos. “Historias de Siria, de la concienciación local a la ayuda internacional”.

L’acte d’entrega dels Premis RAGALO serà el dia 28 d’abril, divendres, en la sala de Juntes de Rectorat (tercer pis) , a les 13:00, després de les exposicions de la primera promoció dels ApS puntuals que, per la seua banda, tindran lloc des de les 9:30″

image001

El pròxim dissabte 18 de febrero Quart Jove organitza una Trobada per a l’intercanvi d’experiències d’Aprenentatge-Servei i d’esta manera compartir reflexions i inquietuds sobre esta metodologia educativa i d’intervenció social.

Objectiu de la jornada: intercanviar informació i reflexions sobre experiències d’Aprenentatge-Servei realitzades en la Comunitat Valenciana i crear una xarxa de contacte entre persones que estan implicades en la difusió i la pràctica de l’ApS.

Qui pot participar? Qualsevol persona que estiga vinculada a experiències d’Aprenentatge-Servei o tinga interés per conéixer esta metodologia. Específicament: docents, persones d’entitats socials, tècnics i polítics de les administracions públiques que es dediquen a educació, joventut, participació ciutadana i, en general, de l’àmbit social.

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA

Quan? El dissabte 18 de Febrer, de 9:00 a 13.30h.

On? Al Colegio San Antonio Abad (Av. Primat Reig, 2 de València)

Estructura i continguts:

9:00h. Benvinguda.

9.30h. Xerrada marc:”Elements per a un APS de qualitat” Jesús Gil. Professor Departament d’educació de la Universitat Jaume I.

10:30h. CAFÉ — Panell d´experiències

11.00h. Taller cooperatiu. Junts constuïm APS

12.00h. Presentació d’experiències i col·loqui.

13.30h. Final de la jornada.

Com presentar una experiència? En el moment de la inscripció heu de dir  si voleu compartir la vostra experiència d’ApS (hi haurà un panell d’experiències dels participants) i fer un breu resum d’esta en el mateix formulari. La comissió que organitza la jornada farà una selecció per a poder organitzar correctament el panell.

Entitats que colaboren:

Caixa Popular

Grupo Edebé

InteRed

Educo

gracia-navarro

La inscripció estarà oberta des del 19 de gener a les 10 hores fins al 26 de gener a les 14 hores. Esta dirigit principalment a professorat de la Universitat de València. Altres colectius hauran d’enviar un email a sfp-cursos@uv.es indicant el seu nom, cognoms, DNI i lloc de treball.

Hi haurà dues modalitats de seminari: una presencial de 8 hores i una altra semipresencial de 15 hores per a aquell alumnat que desitge completar eixes dos sessions presencials amb un desenvolupament pràctic dels coneixements adquirits en aqueixes sessions.

El seminari presencial (8 hores) es realitzarà els dies 2 i 3 de febrer, en horari de 9:30 a 13:30 hores i ho dirigirà la professora Gracia Navarro.

El seminari semipresencial (15 hores) afegirà a aqueixos dos dies un període de treball no presencial de 7 hores que coordinarà el professor de la UV Manuel Martí Vilar i que implicarà la realització d’un informe de treball que els professors concretaran durant les sessions presencials.

El SFPIE del Centre de Formació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner” certificarà aquesta activitat formativa en ambdues modalitats.. Es realitzarà en l’aula 2.1 del Centre de Formació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner”.

La visita s’emmarca dins d’un conveni de col·laboració signat entre la Universitat de Concepción (Xile) i la nostra institució i que completen algunes altres activitats, entre unes altres una conferència el 31 de gener sobre “Altes capacitats. El Programa de Talents de la Universitat de Concepción (Xile)”, que es desenvoluparà en la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València i una altra conferència sobre “Responsabilitat Social Universitària en les societats del segle XXI”, que es realitzarà l’1 de febrer també en la UV, en el marc del Pla de Formació Integral del Professorat Universitari que organitza el SFPIE del Centre de Formació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner” (http://ir.uv.es/8qnavqi).