sApS què es cApSa?

Una capsa, segons el DNV, és un “receptacle de forma variable i de materials diversos, generalment no molt gran i amb tapa, destinat a transportar o a guardar objectes”. La Universitat de València ha creat, amb el suport del Centre deFormació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner” i del Vicerectorat de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, una cApSa per agrupar sota una única entitat totes les activitats i experiències ApS que es porten a terme amb la participació d’alumnat, personal d’administració i serveis i professorat de la nostra Universitat.

ApS són les segles de l’expressió Aprenentatge i Servei, una metodologia docent proactiva, cooperativa, participativa i inherentment transformadora. Bàsicament consisteix en què el procés d’aprenentatge esdevé un mecanisme d’acció sobre el medi que envolta a qui participa en ell per provocar algun canvi o millora per beneficiar-lo. Aquest canvi o millora pot ser de molt diversa índole i, aleshores, pot afectar a un grup reduït de persones, que són els i les destinatàries finals, o bé de manera més general i ampla.

Atés que els i les participants de la Universitat de València, durant el seu procés d’aprenentatge, molt divers, poden dur a terme serveis, també, molt diversos, el projecte cApSa els agrupa i es constitueix en el lloc de debat, intercanvi d’idees i de promoció de les experiències ApS. A més, el projecte cApSa es constitueix en una font de coneixement per a estudis de recerca en metodologia ApS, amb l’esperança de poder millorar-les i, també, ampliar l’espectre d’aplicació de metodologia ApS dins dels diferents estudis; per a la qual cosa es realitzen tallers de formació per al professorat.