270Amb la finalitat de premiar projectes que hagen emprat amb èxit la metodologia Aprenentatge Servei (ApS) en organitzacions durant l’últim curs acadèmic 2015-2016 i el primer semestre del curs 2016-2017, es va presentar a l’octubre el Premi RAGALO a l’impuls de l’Aprenentatge Servei. A partir de l’1 de desembre i fins al dia 22 d’aqueix mateix mes els estudiants de grau, postgrau o màster de la Universitat de València podran presentar la seua candidatura. Ho podran fer en forma individual o com a grup, si és així com han desenvolupat el seu projecte.

El premi RAGALO desitja, així, homenatjar a la professora Rafaela García López, Catedràtica de Teoria de l’Educació de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, qui va ser impulsora d’aquesta metodologia d’aprenentatge des de les aules de la nostra institució.

La presentació de les candidatures es pot fer a través de l’ENTREU (http://entreu.uv.es), o per via postal, sempre que es justifique en un document apart i de forma concreta el motiu que impedeix als/les candidats/as utilitzar la primera via establida.

Existeixen cinc modalitats de premi; quatre d’elles responen a àrees de coneixement en les quals la UV té docència, és a dir: Arts i Humanitats, Ciències de la Salut, Ciències Socials i Jurídiques, Ciències Bàsiques, Experimentals i Enginyeria. L’última, per la seua banda, respon a un reconeixement que es desitja fer a aquells projectes que pretenguen I evidenciar de manera explícita el seu compromís amb un aprenentatge crític. Aquest últim premi rep el nom de Educacción: Ciutadania Crítica Global.

Els premis, que consisteixen en una quantitat econòmica de 300 euros que els/les guanyadors/as donaran a la institució en la qual han realitzat el seu projecte, es lliuraran al març de 2017, coincidint amb les exposicions finals dels projectes puntuals de ApS que formen part del nou programa cApSa de la Universitat de Valéncia en el seu ferm propòsit d’institucionalitzar aquesta metodologia d’aprenentatge.

 

Més informació sobre el Premi RAGALO: http://www.uv.es/sfpie/formacio/capsa/folleto-RAGALO.pdf
Inscripció de candidatures:  http://entreu.uv.es
Més informació sobre cApSa: http://www.uv.es/aps

270Divendres passat 18 de novembre la classe dedicada a l’assignatura AEM2 (Aprenentatge i Ensenyament de la Llengua Anglesa) en el Màster de secundària de la UV va estar dedicada íntegrament a una activitat pràctica d’ApS com a ferramenta de treball col·laboratiu en l’aula de secundària.

L’ApS (SL, Service Learning en anglés) es va plantejar com una metodologia a cavall entre l’aprenentatge per tasques i l’aprenentatge integrat de contingut i llengües (AICLE/CLIL) , per això, es va posar en pràctica el dia que hi havia entre les sessions d’estos altres dos mètodes.

Després d’una presentació informativa per mitjà de recursos visuals com power point, vídeos, articles acadèmics, exemples pràctics de disseny d’activitats, desenrotllament de la metodologia ApS i altres, tot ells en anglés, es va plantejar el treball experiencial, l’aprendre ApS fent. Se’ls va repartir a l’alumnat, dividit en equips, unes fitxes pràctiques sobre les quals havien de reflexionar per a, en primer lloc fer un diagnòstic de les comunitats que els rodejaven i, en segon, preparar una intervenció en basada en l’aprenentatge servici. Eixos models de fitxes els serviran, en cas d’així decidir-ho, per a replicar el model vist en l’aula en les seues pràctiques en centres de secundària que tindran lloc el pròxim hivern i, si es donara el cas, poder elaborar els seus Treballs de Fi de Màster sobre els resultats obtinguts.

270 En el marc d’aquest Fòrum, es troba un eix directament vinculat amb l’ApS, tal com posa en el prospecte: II. La segona dimensió tracta d’examinar els treballs i les experiències que es duen a terme en relació amb la innovació i la responsabilitat social de les universitats, entre els quals hi ha: Aprenentatge Servei, experiències de compromís social d’estudiants i professors, temes de responsabilitat social, emprenedoria social, entre altres.
Dins del Fòrum es compta amb una conferència de François Vallaeys, Director del Centre d’Ètica Aplicada. Universitat del Pacífic (Lima, Perú).

L’accés a la pàgina web del fòrum: www.foroinnovacionuniversitaria.net

270 Entre els dies 14 i 16 de setembre de 2017 tindrà lloc la Conferència Internacional de la International Association for Research on Service-Learning and Community Engagement (IARSLCE), que se celebrarà en la National University of Ireland (Galway). Aquest esdeveniment està organitzat per la Community Knowledge Initiative i la seua coordinadora, Lorraine McIlrath.

Per a més informació: http://cki.nuigalway.ie/event/802/iarslce-2017/

270 La Universitat de València ha convocat el Premi RAGALO, amb el qual aquesta institució premiarà projectes que hagen emprat amb èxit la metodologia Aprenentatge Servei (ApS) en organitzacions sense ànim de lucre durant l’últim curs acadèmic 2015-2016 i el primer semestre del curs 2016-2017.

Les sol·licituds es podran presentar de l’1 al 15 de desembre de 2016 via ENTREU (http://entreu.uv.es).

El premi rep aquest nom en reconeixement a la professora de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació Rafaela García López, fèrria i contagiosa defensora de metodologies actives, participatives, cooperatives i radicalment solidàries com l’ApS.

Amb aquest premi es desitja donar un impuls a aquesta metodologia d’aprenentatge que conjumina el compromís amb la justícia social, la cultura de pau i convivència i l’educació transformadora amb la formació acadèmica.

El premi, que es lliurarà al març de 2017, compta amb cinc categories:

1. Arts i Humanitats.

2. Ciències de la Salut.

3. Ciències Socials i Jurídiques.

4. Ciències Bàsiques, Experimentals i Enginyeries.

5. Una altra categoria transversal que atendrà als projectes de Ciutadania Crítica Global, a la que s’ha denominat “Educacción”).

La convocatòria està oberta a estudiants o grups d’estudiants de Grau, Postgrau o Màster de la Universitat de València. El premi, de 300 euros, revertirà en la institució sense ànim de lucre que el/la guanyador/a  o guanyadors/as designen.

La convocatòria del premi va ser publicada en el DOGV del passat 7 d’octubre (http://www.dogv.gva.es/datos/2016/10/07/pdf/2016_7739.pdf).

El premi RAGALO va ser presentat dins de les Jornades sobre l’ApS que es van celebrar amb èxit els dies 22 i 23 de setembre en el Jardí Botànic de la Universitat de València. En aquestes Jornades, el Vicerector de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, Ramón López Martín, i la Vicerectora d’Estudis de Grau i Política Lingüística, Isabel Vázquez Navarro, que han impulsat el premi, van presentar el projecte d’institucionalització de l’ApS en la Universitat de València que comença aquest curs acadèmic 2016-2017 i, pel qual, els estudiants podran obtenir 3 crèdits de participació a través de la seua intervenció en projectes d’Aprenentatge Servei.

Més informació (incloent apartats que l’alumnat haurà d’emplenar en ENTREU una vegada s’obriga la convocatòria al desembre): http://www.uv.es/sfpie/formacio/capsa/folleto-RAGALO.pdf

270Durant octubre i novembre el Servei d’Informació i Dinamització (SeDI) de la Universitat de València realitzarà els Tallers de voluntariat universitari als quals enguany se sumisca una nova proposta, el Taller del programa Aprenentatge Servei cApSa, amb el qual es desitja fomentar la participació i compromís de l’estudiant universitari amb la societat a través d’un procés en el qual l’aprenentatge és essencial.
El Taller d’Aprenentatge Servei cApSa pretén incidir en l’aprenentatge de l’estudiant a través de la seua participació en entitats sense ànim de lucre. Es tracta d’un procés guiat, en el qual comptaran amb l’assistència d’un guia/ tutor docent que els atendrà en diferents moment d’aqueix període.

L’estudiant podrà participar en alguna de les entitats sense ànim que col·laboren amb el programa cApSa i que es reparteixen en altres àrees temàtiques, que són educació, cooperació, medi ambient, inclusió social, gènere, salut, migracions i justícia social.
La inscripció, que es realitza a través de ENTREU (http://entreu.uv.es) estarà oberta fins al dia 7 d’octubre.
La participació en el Taller del programa Aprenentatge Servei cApSa ofereix fins a 3 crèdits ECTS.

 

270El Centre de Formació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner” i el SeDI de la UV han organitzat les primeres jornades d’ApS de la Universitat de València, el títol de la qual és “Obrint la cApSa: parlen els estudiants”, la fi del qual és presentar a la comunitat universitària el projecte cApSa i la seva corresponent institucionalització, així com les bases del Premi RAGALO d’ApS.

Les jornades estan obertes a professorat universitari, professorat d’altres nivells educatius vinculats a l’Aprenentatge Servei i alumnat de grau, postgrau i màster de la Universitat de València. De fet, les mateixes comptaran amb la participació d’alumnat i professorat universitari  que en els últims anys ha emprat aquesta metodologia docent a les seves aules.

El programa de les jornades es pot consultar al següent enllaç: http://www.uv.es/aps/doc/aps-jornadas.pdf

El període d’inscripció per a professorat va finalitzar el 14 de setembre encara que, si desitgen assistir, poden posar-se en contacte amb l’adreça: sfp-cursos@uv.es amb l’assumpte: Jornades ApS i en el text les següents dades: el seu DNI, Nom i cognoms, Centro / Universitat de procedència i telèfon de contacte

La inscripció per a l’alumnat està oberta fins al 20 de setembre i és a través de la següent adreça:   https://sestud.uv.es/seuap_v/

Para més informació:  http://www.uv.es/aps

burjasot-016El 14 de juliol de 12-14:30 hores es durà a terme l’acció formativa “Seminari d’institucionalització del ApS”, acció dirigida exclusivament per als guies que s’han postulat per a la seua participació en el projecte d’institucionalització del ApS en la Universitat de València. Aquest projecte, cAPSa, comptarà amb 8 programes d’acció,cadascun d’ells amb dues modalitats: una específica i una altra transversal.

L’acció formativa serà certificada pel SFPIE de la UV.

ApS en la Universitat de València

Featured

BENVINGUTS/DES A cApSa

270El programa cApSa constitueix l’aposta convençuda de la Universitat de València per visibilizar, potenciar i reconèixer una metodologia docent proactiva, cooperativa, participativa i inherentment transformadora: el ApS (Aprenentatge Servei).

El compromís per cristal·litzar aquesta idea educativa i sedimentar-la en els escenaris acadèmics contempla mirar cap a l’ApS des de les seues possibilitats en la docència i en la recerca.

Per a la primera, el cApSa forma al professorat universitari en aquesta metodologia i, per al qual ja l’aplica, visibiliza la seua acció, recolza amb material didàctic i crea el premi RAGALO destinat als millors ApS presentats per els/as estudiants en totes les àrees. A més, els/as estudiants de la UV poden optar de manera alternativa als programes puntuals de ApS que, sota la fórmula dels crèdits de participació, els impliquen en projectes amb organitzacions que utilitzaran la seua metodologia amb la supervisió dels i les guies d’aprenentatge.

Per a la segona, la recerca, s’erigeix la xarxa UVAPS (Universitats Valencianes pel ApS) que es configura per a establir una xarxa de investigadore/as que continue enfortint aquesta línia des de les seues possibilitats per a la innovació, la transferència i la recerca.

 

NOTÍCIES

IMG-20160419-WA0001Defensada en la Universitat de València una tesi doctoral sobre Aprenentatge-Servei i formació ètic-cívica en la universitat.
El passat 26 de gener de 2016 Belén Zayas Latorre, membre de la REDUVAPS i professora de la Universitat de València, va defensar la tesi doctoral que porta per títol: “La Formació Cívica de l’Alumnat Universitari: Anàlisi de les seues percepcions sobre l’Aprenentatge-Servei (ApS) com a eina de participació ciutadana”, dirigida pels professors MªJesús Martínez Usarralde (Departament d’Educació Comparada i Història de l’Educació) i Cruz Pérez Pérez (Departament de Teoria de l’Educació). Aquest treball de recerca, que va obtenir la qualificació de Cum Laude, va ser dedicat a la propulsora d’aquesta tesi, així com del ApS en la Universitat de València, la professora Rafaela García López.