270 La Universitat de València ha convocat el Premi RAGALO, amb el qual aquesta institució premiarà projectes que hagen emprat amb èxit la metodologia Aprenentatge Servei (ApS) en organitzacions sense ànim de lucre durant l’últim curs acadèmic 2015-2016 i el primer semestre del curs 2016-2017.

Les sol·licituds es podran presentar de l’1 al 15 de desembre de 2016 via ENTREU (http://entreu.uv.es).

El premi rep aquest nom en reconeixement a la professora de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació Rafaela García López, fèrria i contagiosa defensora de metodologies actives, participatives, cooperatives i radicalment solidàries com l’ApS.

Amb aquest premi es desitja donar un impuls a aquesta metodologia d’aprenentatge que conjumina el compromís amb la justícia social, la cultura de pau i convivència i l’educació transformadora amb la formació acadèmica.

El premi, que es lliurarà al març de 2017, compta amb cinc categories:

1. Arts i Humanitats.

2. Ciències de la Salut.

3. Ciències Socials i Jurídiques.

4. Ciències Bàsiques, Experimentals i Enginyeries.

5. Una altra categoria transversal que atendrà als projectes de Ciutadania Crítica Global, a la que s’ha denominat “Educacción”).

La convocatòria està oberta a estudiants o grups d’estudiants de Grau, Postgrau o Màster de la Universitat de València. El premi, de 300 euros, revertirà en la institució sense ànim de lucre que el/la guanyador/a  o guanyadors/as designen.

La convocatòria del premi va ser publicada en el DOGV del passat 7 d’octubre (http://www.dogv.gva.es/datos/2016/10/07/pdf/2016_7739.pdf).

El premi RAGALO va ser presentat dins de les Jornades sobre l’ApS que es van celebrar amb èxit els dies 22 i 23 de setembre en el Jardí Botànic de la Universitat de València. En aquestes Jornades, el Vicerector de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, Ramón López Martín, i la Vicerectora d’Estudis de Grau i Política Lingüística, Isabel Vázquez Navarro, que han impulsat el premi, van presentar el projecte d’institucionalització de l’ApS en la Universitat de València que comença aquest curs acadèmic 2016-2017 i, pel qual, els estudiants podran obtenir 3 crèdits de participació a través de la seua intervenció en projectes d’Aprenentatge Servei.

Més informació (incloent apartats que l’alumnat haurà d’emplenar en ENTREU una vegada s’obriga la convocatòria al desembre): http://www.uv.es/sfpie/formacio/capsa/folleto-RAGALO.pdf

270Durant octubre i novembre el Servei d’Informació i Dinamització (SeDI) de la Universitat de València realitzarà els Tallers de voluntariat universitari als quals enguany se sumisca una nova proposta, el Taller del programa Aprenentatge Servei cApSa, amb el qual es desitja fomentar la participació i compromís de l’estudiant universitari amb la societat a través d’un procés en el qual l’aprenentatge és essencial.
El Taller d’Aprenentatge Servei cApSa pretén incidir en l’aprenentatge de l’estudiant a través de la seua participació en entitats sense ànim de lucre. Es tracta d’un procés guiat, en el qual comptaran amb l’assistència d’un guia/ tutor docent que els atendrà en diferents moment d’aqueix període.

L’estudiant podrà participar en alguna de les entitats sense ànim que col·laboren amb el programa cApSa i que es reparteixen en altres àrees temàtiques, que són educació, cooperació, medi ambient, inclusió social, gènere, salut, migracions i justícia social.
La inscripció, que es realitza a través de ENTREU (http://entreu.uv.es) estarà oberta fins al dia 7 d’octubre.
La participació en el Taller del programa Aprenentatge Servei cApSa ofereix fins a 3 crèdits ECTS.

 

270El Centre de Formació i Qualitat “Manuel Sanchis Guarner” i el SeDI de la UV han organitzat les primeres jornades d’ApS de la Universitat de València, el títol de la qual és “Obrint la cApSa: parlen els estudiants”, la fi del qual és presentar a la comunitat universitària el projecte cApSa i la seva corresponent institucionalització, així com les bases del Premi RAGALO d’ApS.

Les jornades estan obertes a professorat universitari, professorat d’altres nivells educatius vinculats a l’Aprenentatge Servei i alumnat de grau, postgrau i màster de la Universitat de València. De fet, les mateixes comptaran amb la participació d’alumnat i professorat universitari  que en els últims anys ha emprat aquesta metodologia docent a les seves aules.

El programa de les jornades es pot consultar al següent enllaç: http://www.uv.es/aps/doc/aps-jornadas.pdf

El període d’inscripció per a professorat va finalitzar el 14 de setembre encara que, si desitgen assistir, poden posar-se en contacte amb l’adreça: sfp-cursos@uv.es amb l’assumpte: Jornades ApS i en el text les següents dades: el seu DNI, Nom i cognoms, Centro / Universitat de procedència i telèfon de contacte

La inscripció per a l’alumnat està oberta fins al 20 de setembre i és a través de la següent adreça:   https://sestud.uv.es/seuap_v/

Para més informació:  http://www.uv.es/aps

burjasot-016El 14 de juliol de 12-14:30 hores es durà a terme l’acció formativa “Seminari d’institucionalització del ApS”, acció dirigida exclusivament per als guies que s’han postulat per a la seua participació en el projecte d’institucionalització del ApS en la Universitat de València. Aquest projecte, cAPSa, comptarà amb 8 programes d’acció,cadascun d’ells amb dues modalitats: una específica i una altra transversal.

L’acció formativa serà certificada pel SFPIE de la UV.

ApS en la Universitat de València

Featured

BENVINGUTS/DES A cApSa

270El programa cApSa constitueix l’aposta convençuda de la Universitat de València per visibilizar, potenciar i reconèixer una metodologia docent proactiva, cooperativa, participativa i inherentment transformadora: el ApS (Aprenentatge Servei).

El compromís per cristal·litzar aquesta idea educativa i sedimentar-la en els escenaris acadèmics contempla mirar cap a l’ApS des de les seues possibilitats en la docència i en la recerca.

Per a la primera, el cApSa forma al professorat universitari en aquesta metodologia i, per al qual ja l’aplica, visibiliza la seua acció, recolza amb material didàctic i crea el premi RAGALO destinat als millors ApS presentats per els/as estudiants en totes les àrees. A més, els/as estudiants de la UV poden optar de manera alternativa als programes puntuals de ApS que, sota la fórmula dels crèdits de participació, els impliquen en projectes amb organitzacions que utilitzaran la seua metodologia amb la supervisió dels i les guies d’aprenentatge.

Per a la segona, la recerca, s’erigeix la xarxa UVAPS (Universitats Valencianes pel ApS) que es configura per a establir una xarxa de investigadore/as que continue enfortint aquesta línia des de les seues possibilitats per a la innovació, la transferència i la recerca.

 

NOTÍCIES

IMG-20160419-WA0001Defensada en la Universitat de València una tesi doctoral sobre Aprenentatge-Servei i formació ètic-cívica en la universitat.
El passat 26 de gener de 2016 Belén Zayas Latorre, membre de la REDUVAPS i professora de la Universitat de València, va defensar la tesi doctoral que porta per títol: “La Formació Cívica de l’Alumnat Universitari: Anàlisi de les seues percepcions sobre l’Aprenentatge-Servei (ApS) com a eina de participació ciutadana”, dirigida pels professors MªJesús Martínez Usarralde (Departament d’Educació Comparada i Història de l’Educació) i Cruz Pérez Pérez (Departament de Teoria de l’Educació). Aquest treball de recerca, que va obtenir la qualificació de Cum Laude, va ser dedicat a la propulsora d’aquesta tesi, així com del ApS en la Universitat de València, la professora Rafaela García López.

apsu7

El grup de recerca ESCULCA, la Xarxa RIES i l’Associació Galega de ApS organitzen el VII Congrés Nacional i II Internacional de ApS universitari. Aquest se celebrarà en la Facultat de Ciències de l’Educació. Campus Vida, de la ciutat de Santiago de Compostel·la durant els dies 13, 14 i 15 d’octubre de 2016.
El congrés consta de 300 places i està dirigit tant a docents com a investigadors sobre ApS, alumnat universitari i tècnics d’organitzacions i entitats socioeducativas que treballen en l’aprenentatge-servei o que estan interessats en ell.
Ja hi ha informació disponible sobre el Programa del Congrés, i fins al 31 de maig estarà obert el període d’inscripció a preus reduïts.

La web del congrés, ací: http://www.usc.es/congresos/apsu7/

 

headIAREls dies 26, 27 i 28 de setembre se celebrarà a New Orleans la conferència anual sobre el ApS, que sol desenvolupar la International Association for Research in Service-Learning and Community Engagement (IARSLCE).
Qualsevol proposta de comunicació haurà de ser enviada abans del 5 d’octubre a l’adreça d’email: info@researchslce.org

Para més informació, es pot accedir a l’adreça: http://www.researchslce.org/conferences/call-for-2016-conference-program-chair/